fredag 11. mars 2011

Eklektisk inspirasjon: Gamle bibliotek

Drømmen min er et bibliotek hjemme, med bøker fra gulv til tak. Selvsagt i et annet hus enn det vi har nå :-D Her er det bare plass til bokhylle på en vegg.


Tenkte derfor jeg skulle vise litt inspirasjon fra offentlige bibliotek først, for å komme litt i 'stemning' :-)



Jeg ville hatt en eklektisk stil, med blant annet en gammel godstol, et gammelt lite bord med nedfelt sjakkspill, antikke speil, stige, gamle globuser og reisekart, et stort gammelt spisebord (som lesebord) med noen moderne taklamper og spisestoler rundt, fargerike innslag i matter og pynt.



Jeg vil anbefale alle som liker den eklektiske stilen med gamle innslag å besøke gamle bibliotek hvis man har muligheten.



Det er 3 ting jeg alltid undersøker på forhånd dersom jeg skal besøke en by, og det er byens bibliotek, musea og botaniske hage. Alle disse tingene kan ofte være veldig interessante både med tanke på innhold og stil. Kommer tilbake med mer om botaniske hager senere :-)



Bilde nr. 3 er forresten fra fra Trinity College in Cambridge, som har et nydelig bibliotek. Anbefales! Det er helt fantastisk å bare rusle rundt og snuse til deg atmosfæren (og lukten) fra et slikt gammelt bibliotek. Åsså kommer man over ekte skatter fra fortiden - originale Shakespeare osv. 



Vaktene på collegebibliotekene er veldig oppdaterte, og viser en stolt alle berømte verker og samlinger de måtte ha i sin besittelse, så det er bare å spørre (men husk å hviske :-D)



Det siste bildet får meg til å tenke på filmen 'Jumanji' med Robin Williams. I morgen skal jeg vise massevis av bilder av hjemmebibliotek og ideer til disse, så bare kom innom igjen :-)




Bildene er funnet via weheartit.com


1 kommentar:

Anonym sa...

Inspirerende!

Ønsker meg faktisk en gammel globus, synes de er så fine. Husker jeg satt mye med globus når jeg var liten, veldig spennende og se på verden. Nå er jeg veldig fan av Google Earth da ;)
God helg :)