torsdag 25. november 2010

En kritthvit bakeopplevelse

I går hadde jeg min andre glutenfri-brødbake-erfaring. Jeg tenkte jeg skulle prøve et nytt merke glutenfri melblanding som heter Finax. Svensk merke, ganske kjent, men ny for meg. Min mor kjøpte litt for meg sist hun var i Sverige. Ja, for vi har nemlig ikke kjøtt-turer over grensen vi. Våre harryturer går ut på å finne glutenfrie produkter til en rimeligere penge enn her hjemme. Og det er jo ikke så vanskelig. (Se for dere at det siste der ble sagt med himlende øyne.)



Deigen virket ganske lik Semper sin, men den hevet seg ikke like mye, og etter full steketid trodde jeg faktisk jeg hadde gjort noe feil, og at brødene bare var halvferdige. De var helt HVITE!! Skrekk og gru... Men etter nærmere undersøkelser, i reneste Derrick-stil, VAR de ferdige, og ikke bare ferdige - DE VAR GODE! :-) 


Når jeg sammenligner dem med Semperbrødene jeg bakte forrige gang er det ingen hemmelighet at Semperbrødene har et mye mer tiltrekkende utseende, men i anstendighetens navn så vet vi jo at det indre teller mer enn det ytre, og Finaxbrødene har deilig smak og fin struktur, selv om det var et sjokk å se brødene, bleke som snø, faktisk! :-0 Pleier normalt å tilsette litt ekstra frø også, og Månedens Frø ble linfrø og solsikkefrø. Det bidrar til den gode strukturen, magereguleringen (man må ikke glemme den) og kanskje smaken :-)

 
Finax til venstre, Semper til høyre

Ingen kommentarer: