tirsdag 21. desember 2010

Vintersolverv og måneformørkelse


21. Desember og vintersolverv. Ikke nok med det - det er i tillegg total måneformørkelse, og det er faktisk 900 år siden disse to tingene falt på samme dag, så dette er sjeldne greier! Jeg hadde store planer for denne dagen - skulle ut og se formørkelsen, og kanskje få tatt noen bilder. Ikke at jeg har noen teleskoplinse akkurat, men noe måtte jeg da ha fått fanget med kameralinsen min. Hadde det ikke vært for det bittelille obstakelet at JEG HAR FÅTT INFLUENSA!! Sukk... så typisk! Prøvde meg ut på trappa i morrest, men trær og hus stod i veien for meg, så jeg så ingen formørket måne. Så da får jeg nøye meg med lånte bilder.


Måneformørkelsen i dag representerer ifølge astrologien en skikkelig opprøsking i gammelt grugg - en slags kuliminasjon på hva som har vært tema de siste 2 årene. Les gjerne mer om dette på Ingrunns astrologiske Infoside. Om nøyaktig 2 uker, på samme tidspunkt, skjer en total solformørkelse, og ifølge astrologien representerer den starten på noe nytt.

Jo mørkere det er ute, desto viktigere er det å kose seg inne. Og hva er vel da bedre enn å tenne et lys og skjenke seg en varm cappuccino fra egen Nespressomaskin? :-)


Bildene er lånt fra Knut Jørgen Røed Ødegaard sin astroblogg, hvor dere også kan lese mer om både måne- og solformørkelsen.

Ingen kommentarer: