torsdag 28. april 2011

Hagetema: Vann

I hagetemaserien min, har turen kommet til elementet vann. Vann i hagen er for meg liksom prikken over i'en. Jeg liker det avkjølende ved vannet, på en varm sommerdag, jeg liker lyden av vann som beveger seg, og jeg liker at det kan ha en bestemt funksjon. Jeg har en bitteliten hage, men det utelukker ikke at jeg kan ha innslag av vann i hagen. Jeg har valgt et lite fuglebad, som besøkes av fjærkledde både titt og ofte på sommers tid. Har man større hage er det også flere muligheter, bl.a. basseng, fontener, oppbygde små vannfall, fiskedammer osv. Her kommer litt inspirasjon :-)



Denne dammen er kjempesøt. Moderne og rett i formene, åsså har de myket det opp ved å sette en plante i midten og lagt runde steiner nedi dammen. Et kjempefint fokuspunkt i en hage!



Formen på denne fiskedammen tas igjen i kvadratene med gress. Småstein rundt det hele rammer det liksom inn. Dette gir et moderne uttrykk, og er i og for seg ganske morsomt, men personlig ville jeg nok satset på litt flere planter istedenfor dette gresset. Store tuer av prydgress for eksempel, tror jeg hadde passet ganske bra her.


I denne hagen har de plass til en større dam, og her har de latt den være en naturlig del av miljøet rundt, som er naturlig og frodig. Og vannlijler er alltid vakkert :-)


Denne dammen har fått steinkant rundt og en sti av steinheller oppbygd i vannet. Litt sånn jungelinspirert og en kjempemorsom ide dersom man har god plass. Man forventer nesten å finne Crocodile Dundee rundt svingen :-)


Wow! Hva annet kan man si? :-) Har man ressurser og plass er det ikke grenser for hvor vakkert man kan gjøre uterommet.


Et langt, smalt basseng er perfekt for den som liker å svømme, men ikke har plass til et stort basseng. Man kan lage dammer i samme format, det er også ganske stilig som en kontrast til grønt eller småstein rundt.


Et avkjølingsbasseng - estetisk vakkert. Rett og slett en romantisk kulp, som nok er vakrest dersom huset det tilhører også er i samme stil, solid steinhus av eldre årgang :-) 


Å bygge opp et lite vannfall eller en bekk er ganske stemningsfullt i en hage, for da får man høre lyden av vannet i tillegg til å se dets bevegelser. Det kan gjøres mye enklere enn på dette bildet og man kan også lage bekken slik at det ser ut som om den alltid har vært der. Noen ganger er det finest, mens andre ganger kan man bygge opp og ordne litt mer overdådig og spesielt. Jeg synes vel personlig at hagen og det som er i den bør stå i stil med selve huset.


Et fuglebad på fot, plassert midt frodigheten. Sånne små innslag er både kreativt og morsomt, og det fine er at hvis man liker en hage a la denne, kan man lage stier og ganger, kriker og kroker, og da blir det mange muligheter til å plassere slike små blikkfang rundt omkring. Hvis hagen derimot er en stor firkant, oversiktelig til alle kanter, blir det fort overfylt og 'rotete' for øyet å se på dersom man begynner å sette ned masse ting. Da bør det planlegges nøye i forhold til både hus og alt annet i hagen.


Et bilde fra min egen hage. Dette er det vannelementet jeg har plass til; et lite fuglebad som jeg har lagt noen små, runde steiner nedi her og der, slik at småfuglene har litt forskjellige høyder å stå på. Fuglen på kanten lokker til seg de ekte fuglene, som blir kjempenyskjerrige, og slik har det seg at vi har besøk av fugler i hagen nesten hele sommeren. Kjempekoselig! :-) Jeg har dog planlagt å bytte ut akkurat dette fuglebadet med et kvadratisk et i antrasittgrått, som passer bedre sammen med min japanske lykt. Men det blir nok i samme størrelse som dette her.

Håper flere ble inspirert til å få inn vannelement i hagen sin. Det er så mange muligheter - uansett størrelse og fasong på hagen. Mye informasjon å finne på nettet ang det å anlegge en hagedam eller fiskedam eller å lage basseng. Fuglebad og fontener selges bl.a. av Il Mondo, ta gjerne en titt på websiden deres.

Lykke til! :-)

post signature

2 kommentarer:

stallnilsen sa...

Førr noen fantastiske fonterner du viser fremher,kjwmpflott !
Fin blogg du har , følger dæ videre, koselig om du følger mæ og, Lisbeth :O)

Torill sa...

Heisan ! No har eg lese og kost meg med bloggen din. Mange flotte innlegg å finna her. Koslig om du tek turen til min blogg også. Skal nok bli vatn i hagen min ein dag og, men kanskje eg skal byrja med eit fuglebad ? Ha det godt !!