torsdag 9. desember 2010

Da jeg så en UFO

Tenk, forleden dag så jeg en UFO. Altså noe jeg ikke har kunnet identifisere. Mulig noen andre kan det, så da slutter det plutselig å være en UFO, men inntil videre er det en UFO :-) Legger ut et par bilder her jeg, så kanskje noen andre har noen ideer om hva dette kan være? Lysflekken beveget seg og skiftet retning ganske fort, i løpet av et halv minutt. Dette vises hvis man ser ordentlig godt etter på de første to bildene - det ovale lyset er liksom vridd fra bilde til bilde. I utgangspunktet kunne dette ha vært ett av følgende:

1. Et fly     2. Månen      3. Et romskip     4. En komet

Her er bildene, og lysflekken er litt over og til høyre for flaggstanga:



De samme to bildene, zoomet inn på lyset:




Det første bildet gjort mørkere og zoomet enda mer inn:


Så får vi begynne å sile ut; månen kan det IKKE ha vært, siden lyset beveget seg og skiftet retning så fort. Jeg så ikke noe fly, kun lyset. Jeg så heller ikke noe romskip, for den sakens skyld.. :-D (hvis ikke lyset VAR romskipet da). Har sjekket sidene til Norsk Astronomisk Selskap som skriver at INGEN kometer er synlige med bare øyne i hele Desember måned. Bildet er tatt på morgenen, omtrent i 10-tida, fra nord mot sør. Jeg kunne kanskje ringe til verdens mest underholdende astronom, som tilfeldigvis er norsk, Knut Jørgen Røed Ødegaard? Var på et foredrag med ham i Trondheim for et par år tilbake. Interessant og ubetalelig morsomt! :-D

1 kommentar:

Turid sa...

Har kommet fram til at dette muligens også kan ha vært et stjerneskudd (meteor). Det har visst vært endel sånne den siste tiden, ifølge folk som forstår seg på det.