onsdag 6. april 2011

Se mitt eklektiske soverom

Tror jeg bare har vist ett bilde av soverommet vårt før, og da så det litt annerledes ut. Så her kommer en billedserie fra 'det aller helligste' :-D


Tapet fra ??? Husker ikke, og skjemmes egentlig litt over det, men det er ihvertfall en vinyltapet. Jeg la tapeten (og veggfornyeren) selv, for 3 år siden. Vinyltapet er enkelt å legge, synes jeg. Sengeteppe fra Kid, ensfarget turkis pute fra Kid, de andre to har jeg sydd selv. Bildet av jentene våre på den ene. Nattbordet var opprinnelig hvitt. Kjøpte det fra messenaboer på Gave- og interiørmessen for noen år siden. Malte det lysegrønt i fjor sommer. Det skal komme ei skikkelig glam-lampe her etterhvert - noe med masse krystaller :-) Senga skal etterhvert få en hjemmesnekret hodegavel. Satt og tenkte på turkise planker eller noe. Haha, jeg er glad i farger vettu, og spesielt turkis :-D


Skapet er et gammelt kinesisk brudeskap, som vi kjøpte mens vi bodde i Nederland. Da var det rødt. Etterhvert har jeg funnet ut at jeg ikke er så veldig glad i rødt i huset vårt, så da ble det heller malt hvitt. Den satt svært langt inne hos hollenderen her, men jeg fikk da til slutt overtalt ham :-) Lysestaken var i sortimentet til Il Mondo for et par år siden.


En slitt drivved-knaggrekke fungerer som smykkeoppheng. Bildet over har jeg malt selv. Det heter 'Sommerfuglenes tilbakekomst' (olje & akryl).



Det store bildet er en original malt av nederlenderen Piet Duinhouwer i 1964. Min mann fikk det i gave av sin mor, siden bildet er malt i hans fødeår. Han er utrolig glad i dette bildet, som heter 'Icharus' fall'. Historien er sllik; Icharus fikk utdelt vinger (av voks), og ønsket å fly nærmere og nærmere opp til der Gud er. Men jo høyere han kom, jo nærmere kom han solen, som smeltet vingene hans. Mange ordtak sier det samme som historien bak dette bildet, bl.a. 'Hovmot står for fall'.
Det samme gjelder bildet 'Babels Tårn', som er malt av belgieren Pieter Bruegel. Det er fra bibelhistorien, om Babel som ville bygge et så høyt tårn at menneskene kunne nå opp til Gud i himmelen. Det gikk bra i starten, mens det var enkelt, men etterhvert som det ble høyere og vanskeligere å bygge begynte alle verdens forskjellige språk å føre til at menneskene ikke forstod hverandre, og det ble gjort feil. Tårnet raste sammen.
Det var dagens leksjon ;-)

....

Åsså ble jeg sittende og se på bildene her etter at innlegget var postet, og fant plutselig ut at jeg måtte gjøre noen små endringer. Høres det kjent ut? :-D Måtte jo få plass til Buddha og pledd & puter. Så det havnet oppå skapet. Lysestaken står foreløpig på nattbordet mitt. Den er IKKE i bruk. Det er ikke derfor brannslokningsapparatet står ved siden av skapet (skal på utkikk etter et hvitt apparat, vet de fins).






post signature

1 kommentar:

Elins reiseblogg sa...

Kjempefint! Hilsen "Bursdagsbarnet", som elsker farger :)