fredag 17. desember 2010

Hvordan spise kakemenn med god samvittighet



For et par måneder siden fikk min datter påvist cøliaki. I den forbindelse ble resten av familien også anbefalt å teste seg. Og jammen tester ikke mor sjøl positivt på prøven hun også! Ja, det skulle forklare en del ting.. Så nå venter gastroskopi på nyåret - hurra, jeg simpelthen bare ELSKER det når noen forsøker å presse ting ned gjennom svelget mitt, tjo hei, det blir jo rene julaften! Not... Jeg kommer trolig til å være den første voksne personen som maser seg til full narkose under seansen :-D Og jeg gir meg ikke. Jeg liker virkelig ikke tanken på å brekke meg i hytt og gevær når jeg kan ligge der og sove så søtt. Slangen er jo EN CENTIMETER TYKK! Grøss...


På lang sikt er det masse positivt med dette, for som sagt så forklarer det en hel del for meg. Mer i detalj skal jeg ikke gå om akkurat det. Men det positive nå på kort sikt er jo at jeg kan gafle innpå med kaker og brødmat i jula, for det er viktig at de videre prøvene viser utslag, så jeg har faktisk all verdens gode unnskyldninger for å kose meg i jula! :-D


Kakemenn, feite, hvite og fulle av gluten, ligger allerede klare til å bli spist, og tro meg - det kommer de til å bli. Jeg kaster alle hemninger ombord, for den gode saks skyld. Og for kosens skyld, selvsagt. Akkurat det siste der har jeg nok også i genene. Tenk for en ironi; fra den ene siden av familien er man genetisk anlagt for cøliaki, og må holde seg unna hvetemel. Fra den andre siden av familien er man genestisk anlagt for kaker. Min kjære mormor drev nemlig cafe i hjembygda si, og hele slekta er vokst opp med; 'nå må du forsyne deg'. Ikke rart vi også har anlegg for hofter og lår. Bra man har begynt å trene, for gluteus maximus & co kan trenge litt oppstramming.. 

  

Anestesisykepleieren som var tilstede da datteren min skulle ta gastroskopi hadde en sånn morsom kattefigur på mobilen sin. Det var en katt som hermet etter alt hun sa og gjorde morsomme ting, og jenta mi syntes det var kostelig! Enda mer siden hun hadde fått likegladsmedisin på forhånd. Sånn katt vil jeg også ha. Og likegladsmedisin. For da blir jeg... likeglad. Og glemmer at de straks skal sende en slange ned gjennom strupen min, med en liten dings ytterst, som skal klippe bort en bit av tarmveggen - biopsi, nemlig. HJELP, jeg vil ha full narkose, hører dere?!

Første og siste bilde er lånt fra nettbutikken notonthehighstreet.com, som har utrolig mye fint!

Ingen kommentarer: