onsdag 1. desember 2010

Jul på Månetoppen

Hurra, i kveld benker vi oss ned, vi 3 jentene i heimen for atter en gang å se rødnissene og blånissene i disputt om hvem som egentlig eier Månetoppen! 'Vi nisser, vi nisser i låver, fjøs og skjul - vi gleeeeder oss til juuuul!' Atter en gang skal det bli blåtime, kjelegris, Jentunge, Storm, rødt og blått og tjo og hei!! Far i huset her aner virkelig ikke hva han går glipp av! Tenk å dra på forretningsreise når han kan se Månetoppen sammen med oss! Vi jentene skal jammen koooose oss!!! :-) :-) Jeg rangerer nemlig Blåfjell/Månetoppen høyest av alle adventskalenderne på TV, som jeg kan huske.



Jul i Skomakergata med Jens Petrus var favoritt i mange år - spesielt poppis da jeg bodde utenlands (merkelig hvor mye mer norsk man blir i utlandet, du! Tøfflus, brunost, norske flagg...), men etterhvert hadde Jens Petrus utspilt sin rolle for mitt vedkommede. Jeg visste nøyaktig hvem som skulle ha det skoparet, når Tøfflus skulle snurre film, når Jon Blund vinket god natt, at frøken Anthi Juul var snurt og at baker Kringle drev rundt på torget og stresset seg opp over alle smultringene han måtte bake. Jeg lurer forresten på hvem det var som sponset all den brokkolien som Tøfflus gnagde i seg hver dag :-) Stemningen var upåklagelig julete, koselig og trivelig-gammeldags, men alt til sin tid. Nå er det Månetoppen og nisser, fjøs og skjul som teller! Å, jeg gleder meg sånn!! Er det lov å si det, selv om man er godt voksen?...  :-)



Ingen kommentarer: