onsdag 1. desember 2010

En knapp som sier BLING!

Jeg har strikket en julegave i år. Vel, jeg har egentlig strikket MANGE julegaver i år, men EN gave er litt annerledes. Jeg kan ikke si nøyaktig hva denne gaven er, for det kan jo tenkes at noen legger sammen to og to her inne :-D Men ihvertfall, jeg trengte en knapp til denne strikkagaven, og det skulle være en knapp som utstråler BLING! Jeg tar meg inn på den lokale garn/knapp/altmuligbutikken og spør etter en knapp som ser ut som en diamant eller noe sånt. 'Jeg skal nemlig ha det til en....', fortsetter jeg. 'Jaha, her har vi en fin knapp', sier den hyggelige damen bak disken, og viser meg en firkantet strass-knapp på ca. 2cm x 2cm med råhøy bling-faktor.



'Jeg, som egentlig har vel mye Vekt i horoskopet mitt, og derfor noen ganger kan ha litt problemer med å ta valg (.....), slår for en gangs skyld til og sier med fast og stødig stemme: 'Tar den jeg! Kjempefin!!', og smiler fornøyd til den hyggelige damen. Så er det dags for å betale. 'Det blir ett-hundrede-og-ni-kroner, takk', sier damen med hyggelig stemme. Lang pause. 'Hva?', sier jeg? Er den SÅ dyr??' 'Jaa, det står visst det, sier damen. Jeg, fremdeles i halv-sjokk, sier at jeg nok må få se på noen flere knapper. Damen er fremdeles like hyggelig, og viser meg et utvalg andre knapper, mye mindre, faktisk mikroskopiske, sammenlignet med min utvalgte knapp. 


Jeg finner en liten rund knapp som glitrer. Faktisk den eneste andre knappen med tilstrekkeling bling-faktor. Den koster femten kroner. Jeg tar den, sier jeg, og lurer vel egentlig mest på om knappen vil vises mellom alt det pjuskete garnet jeg har strikket med (Chilli-garn, for dere som har peiling). Det skal jo være en pynteknapp-den har ikke noen som helst praktisk funksjon en gang, åsså kanskje den ikke engang vil vises?! Haha, det skulle tatt seg ut! Gavemottakeren vil selvsagt stryke sine mye hender over det deilige garnet, men så kjenner hun plutselig noe hardt og ekkelt, nesten som en stein. 'Øh...det e' pynteknappen det, sjø' liksom... Får vel klippe bort litt pjusk akkurat der. Men seriøst, folkens, betaler noen OVER HUNDRE KRONER FOR EN KNAPP??? Jeg vet jo selvsagt svaret, for plastsylinderen med knappene var jo halvtom! Det betyr at de må ha solgt halvparten av dem. Nytt sjokk. Men på den andre siden - de kan jo ha kjøpt dem inn i 1952....  :-D  



1 kommentar:

Turid sa...

Testing, testing, one-two-three... jommen funka det ikke :-)