mandag 12. desember 2011

Glutenfrie lussekatter

Safrangule og nystekte ligger de der og frister - årets lussekatter. Har for første gang prøvd meg på glutenfrie, etter å ha funnet en oppskrift hos Toril med bloggen Snuddpaahodet.blogg.no. Synes vel ikke de hevet seg like bra som det jeg er vant til, men i følge oppskriften og bildene til Toril skal de gjøre det, så da er det sikkert noe jeg skulle gjort litt annerledes. Men gode ble de! :) Så da tar jeg med meg et par til morgendagens luciamarkering i barnehagen til Selma, og Sanne kan få med seg noen når hun skal gå i luciatog sammen med skolekoret. De går nok unna :))



Deigen var utrolig god å jobbe med. Jeg brukte engangshansker i plast, veldig praktisk og greit.


Lagde tradisjonelle lucia-krøller, av den minste sorten. Akkurat passe størrelse på dem.



Bon Apetit! :)




Santa Lucia


Svart senker natten seg
I stall og stuer.
Solen har gått sin vei,
Skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
Stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia

***

Mørket skal flykte snart
Fra jordens daler
Slik hun et underfullt
ord til oss taler.
Dagen skal atter ny
Stige av røde sky
Sancta Lucia, Sancta Lucia

***

Natten er mørk og stum
Med ett det suser
I alle tyste rom
Som vingen bruser
Se, på vår terskel står
Hvitkledd med lys i hår-
Sancta Lucia, Sancta Lucia


Ønsker alle en fin Lucia i morgen! :)


post signature

Ingen kommentarer: